Olympiatason purjeteknologiaa
Maailmassa on vain kourallinen neulomoita, jotka pystyvät ompelemaan olympiatason purjeita. Olemme ylpeästi yksi niistä, vaikka neulomomme onkin verrattain pieni ja kaukana pohjoisessa.
WB-Sails on saavuttanut tämän aseman kovalla työllä ja panostuksella tuotekehitykseen ja simulointiin, sekä viimeisimmän teknologian seuraamiseen, omaksumiseen ja luomiseen.
Jotta purjevalintasi olisi vaivattomampaa, olemme luoneet erilaisten purjehtijoiden tarpeisiin perustuen kaksi eri purjemallistoa.
Jos sinulla on ylikehittynyt kilpailuvietti, löydät purjeesi Racing-mallistostamme. Mikäli haluat ottaa asiat purjehtiessasi hieman rennommin, on uusi purjeesi todennäköisesti Cruising-mallistoamme.
Katso myös simulaatiovideot! ja YouTube-kanavamme
Eri teknologioita eri tarkoitukseen
Olemme jakaneet purjeteknologiamme eri linjoihin, tehdäksemme valintasi helpommaksi. Meillä on tällä hetkellä kolme linjaa matkapurjehdukseen, kaksi kilpapurjehdukseen, ja lisäksi yksityyppiveneiden purjeet.
Matkapurjehduksen vaihtoehdot muodostuvat perinteisistä kudotuista Dacron-kankaista, polyester-laminaateista, tai suurempien veneiden kohdalla Dyneema-laminaateista.
Kilpapurjehtijan vaihtoehdot ovat aina laminaatteja isoille veneille, kun taas yksityyppiveneillä käytämme enimmäkseen kovaksi hartsattuja (Polykote or HTP-) Dacroneita. Lisää tietoa löydät vasemman reunan linkeistä.
WB-Sails innovaatioita
1979 | Yksi ensimmäisistä tietokoneavusteista suunnittelua käyttävistä neulomoista |
1980 | Suomen ensimmäiset mylarpurjeet |
1983 | Suomen ensimmäiset kevlarpurjeet |
1985 | Täydellinen 3D-suunnittelusofta Apple Macille |
1986 | Ensimmäiset nauhavahvisteiset kuormituspolkupurjeet puolitonnareihin |
1988 | Euroopan ensimmäinen purjeiden leikkaukseen tarkoitettu laserleikkuri |
1989 | Oma VLM virtausanalyysisofta MacSail |
1990 | Oma VPP – suorituskykyanalyysiohjelma – 5 vuotta ennen IMS-sääntöä |
1993 | ShapePlot sovellus mastokamera kuvien analysointiin, 3 vuotta ennen muita |
1994 | Ensimmäiset Ultrabond-liimatut purjeet |
1995 | Ensimmäiset Tuulitunnelikokeet TKK:n hidasvirtaustunnelissa, mallinnus-ohjelmistojemme todentamista varten. |
1995 | Ensimmäisen hiilikuituisen Finn-maston suunnittelu maailmassa |
1998 | Ensimmäiset CubenFiber purjeet Euroopassa |
1999 | CFD päivitys to paneelimenetelmään |
2003 | Monisuuntainen Maxx-kangas yhteistyössä Hollantilaisen Contenderin kanssa |
2005 | CFD päivitys to Navier-Stokes ratkaisijaan |
2006 | Ultraäänellä toimiva saumauskone machine, ei enää ompelemista |
2007 | DynaSim, purjeiden dynaaminen mallinnus |
2011 | CFD päivitys to LES, large eddy simulation, veneen liikkeiden huomioon ottaminen |

Kuinka kulkee IMS?
Oppaasta löydät vinkkejä mm. Mastotrimmin vaikutuksesta genuan muotoon, maston esijännityksestä, rakesta ja prebendistä, rikin säätämisestä eri tuuliin

0,02 kn etu Hydrodynamiikalla
Esityksessä pääset kurkistamaan millainen vaikutus veneen hydrodynamiikkaan on: meren turbulenssiasteella, veneen pohjan laadulla, pohjan ja peräsimen välisen raolla